Rug

Zoek informatie over mogelijke klachten

Rug

Er zijn tal van verschillende rugklachten. Herken jij je in een van de onderstaande klachten, geen zorgen dan. We've got your back!
Wees gerust, ook als jou klacht hier niet precies tussen staat kunnen wij je helpen!

Spit/Lumbago

Spit is een term welke in de volksmond wordt gebruikt voor een hele acute pijn in de rug en valt onder de aspecifieke rugpijn. De ontstaanswijze is vaak typerend in een gebogen houding, waarbij tijdens het overeind komen een felle pijn ontstaat in de rug (tillen, bukken, sokken aantrekken). Men spreekt dan vaak van dat de rug 'vast' schiet. Met veel pijn en moeite kan men dan weer overeind komen.

In bijna alle gevallen is spit vindt binnen 3 weken een forse verbetering plaats. Het is van enorm belang om zoveel mogelijk te blijven bewegen, ondanks dat dit echt wel pijnlijk kan zijn. Voor tips of adviezen over hoe je hier het beste mee om kan gaan ben je bij ons aan het juiste adres!

Hernia

Bij een rughernia kan er sprake zijn van een beknelde zenuw in de rug. Deze zenuw is verantwoordelijk voor het gevoel en de aansturing van een deel van het been. Typerend voor de hernia is dat de pijn in het been heftiger aanwezig is dan de pijn in de rug zelf.

Belangrijk om te beseffen is dat in de volksmond de term hernia te pas en onpas wordt gebruikt voor rugpijn met uitstraling naar het been. Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor de beklemming van een rugzenuw. Het is zeer raadzaam om bij herniaklachten contact op te nemen met een fysiotherapeut.

Klachten welke passen bij een rughernia zijn:

• Verminderd gevoel
  • Tintelingen in de been en/of voet
  • Verminderde kracht
  • Pijn in de arm
  • Pijn in de nek

Aspecifieke rugpijn

We spreken van aspecifieke rugpijn wanneer er geen aanwijzingen kunnen worden gevonden van schade. Het ontstaansmoment kan heel ver verschillend zijn. Soms door het stoten van je hoofd, maar meestal zonder duidelijke oorzaak. Dan horen we vaak 'ik zal wel verkeerd hebben gelegen', 'ik heb denk ik op de tocht heb gezeten' of 'het schoot erin'. In 95% van alle rugpijn gevallen, gaat het om een variant van aspecifieke rugpijn.

Ondanks dat we niet de precieze oorzaak van de pijn kunnen achterhalen, weten we wel waar we mee aan de slag moeten om het beter te laten worden.

Maak nu online jouw afspraak
App met ons voor een afspraak!